روایت زندگی فرمانده عراقی ضد داعش با اسم محبوب ایرانیها/ موصل پس از داعش چگونه است؟
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۱۱۰۹
مستند «کیان» از وضعیت موصل پس از خروج داعش میگوید و به زندگی فرماندهای عراقی با نام ایرانی کیان میپردازد.
حسین علیان نژاد کارگردان فیلم مستند «کیان» در گفتگو با خبرنگار دانشجو درباره خودش و سابقه هنری اش بیان کرد: متولد ۷۲ و اهل بابل هستم و در رشته کارشناسی سینما تحصیل کرده ام. از سال ۸۹ کار هنری را شروع کردم، و دو مستند زمزمه ملکوت که جایزه برگ زرین بهترین مستند از نگاه مردم و مستند کودکان فرشته اند، که کاندید جایزه از جشنواره سیما بوده است و همچنین مستند آب بلا درباره سیل منطقه آق قلا را در کارنامه دارم.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در خصوص ساخت فیلم خود گفت: مدتی برای ساخت مستندی دیگر با نام چای باروت در موصل مستقر بودیم، در آنجا با کیان که از فرماندهان نیروی مردمی حشدالشعبی بود آشنا شدیم. نام ایرانی او و سن و سال جوانش، برایمان جذابیت داشت. علاوه بر آن فعالیت و پردل و جرات بودن این فرمانده جوان نیز عاملی شد تا با شناخت بیشتر او به ساخت مستند «کیان» اقدام کنیم.
علیان نژاد افزود: در ساخت این مستند دو هدف اصلی مد نظر قرار داشت: اول توجه به نقاطی که قبلا در اختیار اهل تسنن بود و بعد از داعش، حالا شرایط بهتری در آنها برای شیعیان برقرار شده بود و دیگری وجود فرماندهان شیعه و اخلاق و منش آنها و همچنین تاثیر آنها در حفظ امنیت مراسم امنیت بود.
سازنده مستند «کیان» درخصوص زمان و عوامل ساخت فیلم خود توضیح داد: فرایند کلی پروژه ساخت این مستند در مجموع از پیش تولید تا پایان تدوین حدود هفت ماه به طول انجامید. کار را به صورت مشترک به همراه جناب حسین صالحی کارگردانی کردیم، فیلمنامه را مجتبی موقر نوشت و تدوین را هم حسین صالحی انجام داد. تهیه کننده کار هم خودم بودم و فیلم به صورت کاملا مستقل به تولید رسید.
علیان نژاد در خصوص جشنواره مستند سیما اذعان کرد: جشنواره به طور کلی خوب است و برخلاف جشنوارههای دیگر که موضوعات خاصی را تعیین میکنند، سمت و سوی خاصی ندارد، به طوری که انواع فیلمهای ارزشی، فرهنگی، هنری، حیاط وحش، پرتره و موضوعات مختلف دیگر در آن وجود دارد و به نوعی همه اقشار، تفکرات و سلایق، کاملا آزادانه در جشنواره حضور دارند. زمانبندیها و برنامه ریزی پخش فیلمها هم خوب است. اما نکتهای که وجود دارد، عدم تناسب هزینههای فیلمسازی با حق پخش تلویزیونی است که از سوی جشنواره پرداخت میشود. اگر این امر اصلاح شود و به نوعی کمک مالی بیشتری به فیلمسازها صورت بگیرد، شرایط بهتری ایجاد خواهد شد.
وی درباره تاثیر آرای مردمی اضافه کرد: در دوره گذشته با فیلم زمزمه ملکوت به عنوان منتخب آرای مردمی برگزیده شدم. علی رغم اهمیت داوری حرفه ای، لذت به دست آوردن رای مردم خیلی بیشتر است، و ما برای کسب نطر مردم حتی حاضریم فرم را بشکنیم تا مردم لذت ببرند.
سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما، از ۱۵ تیر ماه با پخش آثار راه یافته به مرحله مسابقه، کار خود را آغاز کرده است و فیلم مستند «عروسک گردان» نیز یکی از آثار راه یافته به این جشنواره است.
منبع: خبرگزاری دانشجو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۱۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچهدار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
امیرحسین اسیوند کارگردان مستند «کر کوهستان» از مجموعه مستند «پا به ماه» درباره این اثر به خبرنگار مهر گفت: «کر کوهستان» اولین سوژه و اولین قسمت از فصل دوم مجموعه «پا به ماه» است. این مستند روایتگر قصه زوجی از عشایر است که در انتظار تولد فرزند خود، با مسایل و مشکلاتی مواجه هستند.
این کارگردان مطرح کرد: از آنجایی که من پیش از این چند مستند در منطقه بازُفت استان چهار محال بختیاری ساخته بودم، از طریق ارتباطاتی که داشتم و آدمهای محلی که میشناختم، با زوج سوژه «کر کوهستان» آشنا شدم. در آن مقطع مادری که سوژه این مستند بود، قرار بود ۱۰ روز دیگر زایمان کند، به همین دلیل ما زودتر راهی محل زندگی آنها شدیم تا با این خانواده آشنا شویم. روزی که به آنجا رسیدم، حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر بود که متوجه شدیم درد زایمان این خانم آغاز شده است. در همین شرایط کار ساخت مستند را آغاز کردیم و توانستیم مقداری تصویر بگیریم. البته از این دست موارد پیشبینی نشده در همه قسمتهای این مجموعه مستند داشتهایم.
اسیوند ادامه داد: در «کر کوهستان» مسیر رسیدن به محل زندگی این زوج بسیار سخت بود؛ مسیری که در طی آن ما باید از رودخانه عبور و در ادامه یازده کیلومتر در دامنه کوه حرکت میکردیم تا به محل زندگی آنها برسیم چون سوژه ما جزو عشایر بودند. ضمن اینکه محل استقرار آنها حتی برق نداشت و ما امکاناتی برای کپی کردن راشها نداشتیم. همین موضوع فرایند ساخت اثر را سخت میکرد اما خداراشکر زن و شوهری که سوژه «کر کوهستان» بودند همکاری خوبی با ما داشتند.
این کارگردان با اشاره به اتفاقات پیشبینینشده در طول ساخت این مستند بیان کرد: ما یک شب مشغول فیلمبرداری بودیم که یکی از آشنایان این زوج وارد محل فیلمبرداری شد و به ما گفت اجازه کار ندارید. با توجه به اینکه این زن و شوهر آدمهای سادهای بودند این شخص مدام به آنها میگفت چرا اجازه میدهید از زندگی شما تصویر بگیرند. آن شب بسیار سخت بود. ما کار را رها کردیم. فردای آن روز اما توانستیم از طریق بهیار و افرادی که میشناختیم مسأله را به صورت رفاقتی حل کنیم. این خانواده با آنکه راضی بودند اما گویا نمیتوانستند جلوی آن شخص چیزی بگویند. مسایل این چنینی زیاد داشتیم و «پا به ماه» جزو مجموعه مستندهایی است که تولید سختی داشت.
این کارگردان عنوان کرد: هرچند محل زندگی این زوج یک راه سخت و صعبالعبور داشت اما این موضوع برای این خانواده مسأله خیلی غریب و پیچیدهای نبود یعنی برای این زن عشایر، اینکه بخواهد یک مسیر خیلی طولانی را برای زایمان طی کند، سخت نبود. چون به طور کلی ماهیت زندگی عشایری همین است و بر اساس همین سختیها پیش میرود. با این حال حضور گروه فیلمسازی هم باعث میشد آنها احساس تنهایی نکنند و به آنها قوت قلب میداد. البته بر اساس آنچه شنیدیم، متوجه شدیم به دلیل همین راه سخت و برای انتقال یک زن دیگر به بیمارستان به منظور زایمان، یکبار بالگرد آمده بود اما این خانواده نخواستند این اتفاق بیفتد و سوژه ما خودش خواست تا این مسیر سخت را طی کند و به بیمارستان برسد.
اسیوند با اشاره به مسأله فرزندآوری اظهار کرد: در این مستند ما نمیخواستیم درباره فرزندآوری سفیدنمایی کنیم و بگوییم همه چیز خیلی عالی است، پس به زودی صاحب فرزند شوید! ما همه میدانیم شرایط اقتصادی خوب نیست اما به هر حال فرزندآوری وجه مهمی از امید به زندگی است. یعنی اینکه انسان به نسل خود ادامه دهد و فرزندی به دنیا بیاورد بارقهای از امید و روشنی را در زندگی ایجاد میکند.
وی افزود: ما در طول ساخت این مجموعه مستند تولد بیست بچه را از نزدیک دیدیم؛ لحظهای که پدر و مادر برای اولین بار بچه را میدیدند یا آن لحظهای که پدر برای اولین بار با بچه روبهرو میشد، ما با دیدن ذوق و احوال خوب والدین متوجه میشدیم چقدر حس جذابی دارند. باید بگویم وقتی مستند «همیشه با هم» بهعنوان یکی از قسمتهای این مستند پخش شد علیرغم اینکه فکرش را هم نمیکردم، اما پیامها و کامنتهای بسیاری مبنیبر این داشتم که میگفتند چقدر این لحظات جذاب و شیرین است. آنهایی که نمیتوانستند صاحب فرزندی شوند، میگفتند کاش ما هم میتوانستیم این لحظات را تجربه کنیم.
این مستدساز در ادامه تأکید کرد: ما نمیخواستیم نسخهای بپیچیم و به مردم بگوییم بروید و صاحب فرزند شوید بلکه ما با یک درام و بر اساس واقعیتی که در زندگی وجود دارد، خواستیم لحظاتی را که خیلیها در زندگی از نزدیک ندیدهاند، به تصویر بکشیم تا شاید برایشان ملموس شود.
اسیوند در پایان درباره فرم ساده این مستند اظهار کرد: قصه و سوژه «کر کوهستان» آنقدر جذاب و شیرین بود که نخواستیم چیز پیچیدهای به ماجرا اضافه کنیم، ما فقط سعی کردیم گروه، داستان و سوژه را هدایت کنیم، کناری بایستیم و اتفاقات را مشاهده کنیم. مثلاً آن سکانسی که این مادر با بچه خود با کلک (نوعی قایق) به روستا و آن زندگی عشایری برمیگردد برای من بینظیر بود، چون خانوادهای را میدیدم که به اصالت خود و جایی که به آن تعلق داشتند به همراه یک کودک برمیگشت؛ کودکی که قرار بود یک زندگی دیگر را در آنجا آغاز کند.
این مستند که به تازگی روی آنتن شبکه دو سیما رفته در جشنواره فیلم مستند «سینماحقیقت» نیز حضور داشته است.
کد خبر 6090646 عطیه موذن